ID

bild-2 Att ansöka ID-kort

Du kan ansöka om ID-kort på Skatteverket och på olika bankkontor.
Dessa kriterier behöver du uppfylla för att kunna skaffa ett ID-kort:
Vara folkbokförd i Sverige – För att kunna ansöka om ett id-kort måste du ha ett svenskt personnummer, vilket innebär att du måste vara folkbokförd i Sverige. Om du har ett samordningsnummer kan du alltså INTE ansöka om id-kort.
Du behöver inget personbevis för att ansöka. För när du ansöker på ett av de kontor som utfärdar id-kort så kan de kontrollera de dina uppgifter i deras kontrollsystem.
Vara minst 13 år gammal – För att kunna ansöka om id-kort så måste du ha fyllt 13 år. Och upp till 18 år så behöver du ha din vårdnadshavares godkännande att du får ansöka om id-kort.
Betalat ansökningsavgiften – På 400 kronor och du ska kunna visa ett kvitto eller ett kontoutdrag som bevisar att du har betalat. Har du betalat via internet så räcker det att u skriver ut en bekräftelse på att du har betalt och ta med.
Tänk då att du betalar i god tid så du vet att pengarna är insatta på vårt konto innan du kommer in på något av kontoren. Det tar nämligen minst en bankdag innan pengarna kommer fram. Tänk på att ange ditt personnummer i meddelandefältet eller i informationsfältet.
Om du betalar för någon annan så är det den personens personnummer som du skriver i meddelande- eller informationsfältetbild-3.
Betalar du via internetbank så skriv dit personnummer som OCR eller meddelande om du betalar via internetbank.
Kunna bevisa vem du är (styrka din identitet) – Ta med dig godkända id-handlingar som till exempel ett pass eller giltigt uppehållstillstånd. Eller en som skriftligen intygar dina uppgifter i ansökan. Denna person ska i syn tur kunna bevisa sin identitet.
Ha vårdnadshavarens godkännande – Om du är under 18 år. Då måste de fylla i en blankett och skriva under denna blankett. Så de räcker inte att de följer med när du går till kontoret.

bild-4E-legitimation

En e-legitimation kan jämföra med en vanlig id-handling, som till exempel ett pass eller körkort. Med en e-legitimation kan du på ett mycket säkert sätt legitimera dig på internet.
När du väl har skaffat dig en e-legetimation så kan du:
Legitimera du dig och får tillgång till uppgifter som finns om dig själv eller ditt företag, som till exempel komma in på Skatteverkets register så att du kan deklarera med mera.
Du kan skriva under en handling och skick in den till exempel olika elektroniska dokument som till exempel till banken eller när du handlar med aktier med mera.
E-legitimationen kan vara i en forma av en fil på en hårddisk, på ett kort, eller via Mobilt BankID. Det kan vara så att vissa banker kalla e-leg för Mobilt BankID.
För att skaffa dig en e-legitimation så behöver du ett svensk personnummer och viss ålder. Vilken ålder får du reda på hos de som får utfärda e-legitimation på deras webbplatser.
Är du en juridisk person (aktiebolag, handelsbolag eller ideell förening) så är det firmatecknarens eller ombudets e-leg som används.
Om du redan är kund i en internetbank så kan du skaffa e-legitimation på kort eller på fil som laddas ner till din dator eller mobila enhet. Dessutom så erbjuder de flesta bankerna Mobilt BankID.
Vad finns det för fördelar med e-tjänster?
Att du kan använda samma säkerhetslösning, det vill säga e-legitimationen, för många tjänster på internet oavsett vilken myndighet, kommun eller företag som tillhandahåller tjänster.
Det finns flera fördela när du använder e-tjänster jämfört med att använda alla dessa pappersblanketter.
Genom e-tjänsterna kan du blanda annat:
1. Spara tid och göra annat istället
2. Slippa hålla reda på bankernas öppettider
3. Sitta i långa telefonköer
4. Du får tillgång till dina egna uppgifter och kan gå in och ändra dem vid behov
5. Få hjälp med olika beräkningar

Nationellt ID-kort

Du som är svensk medborgare kan ansöka ett nationellt ID-kort hos svenska passmyndighet, både i Sverige och utomlands.
På detta ID-kort så framgår det att du är svensk medborgare. Det gäller i fem och det är utfärdat både på svenska och engelska. Nationella ID-kortet går att använda som en ID-handling i Sverige och inom Schengenområdet. Detta betyder att du resa till och vistas i följande länder och då räcker du endast har med dig detta ID-kort:
Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Lettland. Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.
Att önska om Nationellt ID-kort går precis till som när du ska ansöka om pass.
Då krävs det att du kommer personligen till passexpeditionen och har en giltig id-handling. Särskilda regler gäller personer under 18 år. Och har det gamla Nationella ID-kortet med dig.
På vissa passexpeditioner behöver du förboka en tid. Kontrollare hur det är på din lokala expedition här: https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Boka-tid-for-pass/
Eller så ringer du: 114 14 och begära den lokala expeditionen
Så här gör du:
1. Du kommer till din inbokade tid
2. Visar upp din giltiga legitimation och det gamla id-kortet
3. Tas foto till det nya id-kortet på plats, du får se resultat innan du skriver under för ett godkännande
4. Fingeravtryck scannas
5. Du betalar avgiften då helst med betalkort eller kreditkort – 400 kronor
6. Id-kortet levereras till passexpeditionen inom fem arbetsdagar, men det går inte att garantera. Du kan få meddelande via sms eller per mejl när det du kan hämta id-kortet.
Bor du utomlands så kontakta den svenska ambassaden i det land du befinner så får du hjälp.